Uzmanından alerjik bünyeler için aşı uyarısı: “Ciddi reaksiyon gösteren hastalar ikinci dozu olmamalı”

Yurttaşlar pandemi periyodunda hangi aşıyı olacakları konusunda kararsız kalmaya devam ediyor. Hangi hastaların hangi aşıyı tercih etmesi gerektiğini açıklayan İç Hastalıkları Uzmanı Dr. Zeki Cangül Cumhuriyet.com.tr’ye özel açıklamalarda bulundu.

Alerjisi olan yurttaşların Sinovac aşısını tercih etmesinin daha uygun olabileceğini söyleyen Cangül, “Ölü aşılar farklı. Klâsik aşılarda biz rastgele bir alerjik tepki yahut anaflaktik tepki görmedik. Hasebiyle daha evvelden tecrübesi olan aşılar olduğu için ve uzun müddettir Türkiye’de de kullanıldı ve bugüne kadar da rastgele bir sorun yaşanmadı. Şayet bir hastanın alerjik tepkisi var ise tercihen Sinovac aşısını yaptırması daha yeterli olur” dedi.

“HAFİF ATEŞ HER AŞIDA OLUR”

Aşıların bedende kaşıntı, kabarma, kızartı, kötülük hali ve onla birlikte ansızın sıcak basması, ter basması üzere tepkilerin da olabileceğini belirten Cangül şunları söyledi:

“Vücutta kaşıntı, kabarma, kızartı, kötülük hali ve onla birlikte ansızın sıcak basması, ter basması, nefes alış zorlukları meydana gelebilir. Zati o noktaya varılırsa artık anaflaktik tepki göstermeye başlamış demektir. Münasebetiyle bu tıp hastalar, sürekli aşı yapılacağı vakit 15-20 dakikalık beklemeli ki bu tepkiler erken ya da geç devirde meydana gelebilir. Erken periyotta, birinci yarım saat içerisinde ortaya çıkan tekrar benzeri şikayetlerle birlikte stereoid hatta anaflaktik tepkiye gidiş varsa adrenalin kesinlikle bacağın yan tarafından yapılmalıdır diye düşünüyorum. Şayet hasta alerjik bünyeye sahipse hangi aşıyı yaptıracaksa, lütfen hastane kurallarında yaptırsın. Aile doktorunda de değil hastanede yaptırsın.”

Şu ana kadar Sinovac aşısında rastgele bir alerjik tepki görmediklerini söz eden Cangül, “Hafif ateş basması her aşıda vardır ve enjeksiyon yerinde ağrı da olabilir. Kişi, hastanede 30 dakika beklemediyse ve ateş basması üzere yan tesirlerin dışında alerjik belirtiler gösterdiyse doktora başvurmalı. Hastada rastgele bir tepki varsa, ki tahminen aşıya da bağlı değildir. Bunu da her vakit bilemiyoruz. Kelam konusu tepkiler aşıdan sonra geliştiyse de hastada bazen heyecana bağlı çarpıntılar olabiliyor. Onun dışında bulantı ve kusmalarda meydana gelebiliyor. Bu durumda natürel ki çabucak doktora başvurması gerekiyor. Bu tepkileri birinci 30 dakika geçtikten sonra da gözlemleyebiliyoruz. İlerleyen saatlerde kimi hastalarımda halsizlik, yorgunluk, bitkinlik, ateş basması oldu. Bunlar kıymetli değil biz bunları zati hastalarımıza söylüyoruz ve bu türlü durumlarda parasetamol almasını öneriyoruz ancak daha ilerleyen şikayetleri varsa bizi kesinlikle aramaları gerektiğini söylüyoruz” tabirlerini kullandı.

“REAKSİYON GÖSTEREN HASTA İKİNCİ DOZU OLMAMALI”

Alerjik tepki gösteren hastaların ikinci aşıyı yaptırmaması gerektiğini söyleyen Cangül kelamlarını şöyle noktaladı:

“Ne olursa olsun yalnızca aşı değil rastgele bir enjeksiyonda da bu türlü. Münasebetiyle yalnızca aşıya da bağlamamak lazım. Şayet bir hasta enjeksiyon sonrası rastgele bir rahatsızlık geçirmişse ikinci aşıyı yapmak yanlışsız değil. Nasıl bir sorun olacağını kestiremeyiz lakin bunlar ateş basması, hafif ağrı üzere kolay birtakım tepkiler ise aşıdan vazgeçmek yanlışsız değildir. Önemli bir tepki geçirmişse ikinci aşıdan uzak durmak gerekiyor.

Şunu da belirtmek gerekirse bir hastaya bir aşıyı yaptınız. ‘İkinci aşı ne olmalı?’ diye sorarsanız. Birinci aşı ne ise ikinci aşıda birebiri olmalıdır. Yavaş yavaş çalışmalar da ilerledikçe bizlere söylenecek ve biz de hastalarımıza yardımcı olmaya devam edeceğiz.”